Risputer- bildecollage

tirsdag, november 24, 2009 Edit This 3 Comments »
Her ser dere et lite bilderas på en collage av prosessen når jeg lager risputer. Jeg syr to tøystykker sammen i begge langsidene, og den ene kortsida. Så vrenger jeg dette, og markerer med en blyant der jeg skal sy, slik at jeg får fire kanaler i puta. Deretter fyller jeg hver kanal ca. 3/4 fulle med ris, ved hjelp av ei trakt. Tilslutt syr jeg igjen den siste kortenden. Nå er puta tett, men jeg fortsetter å dele den inn i flere kanaler, slik at den blir mer tøyelig og risen blir jevnt fordelt. Først legger jeg puta flatt på bordet, stryker over den med hendene slik at risen blir fordelt ut i hele kanalene. Så finner jeg midten, og markerer midtlinja med en blyant. Så syr jeg en søm tvers over midten på puta. OBS! Pass på at det ikke kommer ris under nåla, for da er det stor sjanse for at den brekker!... Det kan hjelpe å sette noen nåler foran hver kanal, slik at den hindrer at mye ris sklir ned mot sømmen når du syr. Hvis en vil, kan en dele puta inn i enda flere kanaler, men det er ikke nødvendig...
Så finner du et et egnet tøystykke til yttertrekk. Jeg pleier å legge den ferdige innerputa på et tøystykke, da ser en omtrent hvor stort det skal være. Yttertrekket syr jeg etter "putetrekke-prinsippet", med en klaff jeg kan brette over slik at innerputa ikke faller ut. Den syes rette mot rette, og vrenges etterpå. Tilslutt legger du innerputa oppi trekker, og vips, så har du en super varmepute/ julegave/ farsdagsgave/ bursdagsgave/barselgave/takk for hjelpen-gave/ m.m!! Den kan varmes i mikroen i 1,5- 2 min minutter på full styrke. (Den kan godt snues etter halve tiden.)

3 kommentarer:

elin sa...

skal si du masseproduserer!!!!!!!og kjempe fint at du legger ut mønster og framgangsmåte til andre som vil prøve seg på disse deilige putene!!!!!!!!!

GRASRODA sa...

ja, dette er kjekke greier:)
Gøy når en kan hjelpe hverandre litt ja, skal jo ikke være nødvendig at alle må "finne opp kruttet" hver gang:)
Ha en fin kveld!

Cilipus sa...

Kjempekjekt at du legger ut beskrivelse på rispute:)Ha en fin dag!!