Hjemmelaga knekkebrød

onsdag, oktober 28, 2009 Edit This 5 Comments »








I dag har jeg vært hjemme og bakt knekkebrød. Disse er gode for fordøyelsen, mettende, og ikke minst sunne og gode!! De har ganske god holdbarhet, så de kan godt ligge tørt og mørkt i 8-10 dager uten problemer:) Jeg legger ut oppskriften etterhvert:)

Oppskriften kommer her:
Sett stekeovnen på 160-180 C.
3,5 dl sammalt rug. 3,5 dl havregryn. 1,5 dl sesamfrø. 2 dl solsikkefrø. 1 dl linfrø. 1 dl kli. 1. dl valnøtter. ( hakkes) 1 ts. salt. Jeg har i tillegg hakket ca 1. dl tørkede tranebær. Det hever smaken litt syns jeg. Alternativt kan en ha i litt rosiner. Variasjonsmulighetene er store!
Dette skal så blandes sammen. Så tilsetter du i 1. ss. honning ( valgfritt,.. det er ikke mye honningsmak en kjenner i knekkebrødene, men det er vel tilsatt oppskriften for at det er naturlig søtstoff i honningen) utblandet i 7 dl. vann. Det kan være lurt å løse opp honningen i litt godt varmt vann. Bland dette med resten av vannet etterpå.- totalt 7 dl vann...
Deigen fordeles så ut på to stekeplater med bakepapir, til de fyller brettet. Slikkepott er genialt redskap..! Brettene stekes så i ovnen i 10 min. på 180 C. (En oppnår beste resultat hvis en åpner ovnsdøra tre-fire ganger under stekingen for å slippe ut dampen i ovnen!!) Deretter taes brettene ut, og deles opp i ønsket størrelse (se bilde 2) Så skal de stekes videre i ca. 20 min. Så taes de ut igjen, legges over på rist, og skal inn igjen i ovnen, med døren på gløtt i ca. 15 min. (se bilde 3) Dette må gjøres for at de skal tørke og ikke bli for seige:) Til slutt skal de ut av ovnen få bli kalde før de pakkes tett og tørt. De er kjempegode nybakt, selv ungene syns de er gode, og det er jo et stort pluss:)
Lykke til:)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Disse så knallgode ut-gjerne oppskrift-takk:D

Barbros lille atelier sa...

Hei!
Tusen takk for hyggelig hilsen på bloggen min! Blir sååå glad når noen legger igjen en liten hilsen:-)

Jeg har faktisk vært inne på siden din et par ganger tidligere. Koselig blogg du har med mange skjønne ting som du lager. Veldig kjekt og inspirerende å se. Skal legge deg til i blogglisten med det samme:-)

De knekkebrødene så skikkelig gode ut. Det må jeg prøve meg på en dag.

Gleder meg til å følge deg videre og se hva du lager.
Ha en riktig fin kveld!

Hilsen Barbro

Liv Ingvill sa...

Ja dei knekkebrøan så kjente ud Cathrine!! =) Æ he ede mæ igrann lei på de for tia. Mn ska nåkk laga de igjen æ øu ette kvert =)
klem

Barbros lille atelier sa...

Hei Cathrine!
Legger igjen svar her inne og håper at du leser det:-)

Jeg bruker egentlig litt forskjellige typer stoffmaling, men kjøper oftest hos Panduro. Lenge siden jeg har kjøpt maling nå, men mener de fører "Palett" stoffmaling. Jeg synes den er grei ihvertfall.

Stoppefot er ganske riktig en fot du kan bruke til å stoppe hull med. Har funnet ut at den egner seg veldig godt til å sy tekstilbilder. Du kan sikkert bruke quiltefot. Har aldri prøvd selv, men så lenge den har god bevegelighet, så er den sikkert super til denne type applikasjon. Jeg er absolutt ingen syekspert, bare så det er sagt...Jeg har aldri hatt behov for å senke transportøren når jeg syr, men tror nok de aller fleste gjør det. Det er litt "tut og kjør" når jeg jobber, tror sånne ordentlige sydamer hadde dratt seg i håret om de hadde sett hvordan jeg jobbet:-)

Fikk du svar på det du lurte på??? Bare spør igjen hvis det er noe mer:-)

Klem B

GRASRODA sa...

Takk for svar Barbro!!
- tror ikke du er den eneste som føler at det er litt tut og kjør på maskinen innimellom:)
Jeg skal kjøpe meg ny maskin nå, så jeg gleder meg til å prøve meg litt frem på nye teknikker. Har aldri lagd sånne tekstilbilder, med det frister å prøve seg på noe slikt en dag! spenner du stoffet opp på en ramme til slutt hvis det skal henge på veggen?

Gøy å finne inspirasjon hos hverandres blogger!

En fin kveld til deg også:)