Eksamsoppgave

fredag, mars 20, 2009 Edit This 1 Comment »





Her kommer et litt kreativt innslag,men ikke om søm og stoff denne gangen. Jeg fant eksamnsoppgaven min i ei kassen her en dag da jeg ryddet litt i hobbytingene mine. Denne oppgaven fikk jeg veldig god uttelling på, og jeg var egentlig godt fornøyd med resultatet.
Utgangspunktet til oppgaven er denne trefiguren jeg kjøpte da vi var på studietur til Kreta. Da vi kom hjem, tegnet jeg den i utallige vinkler og størrelser, og kom omsider frem til noen resultater jeg likte. Deretter tegnet jeg dem over på linoliumsplater, og skar ut tegningene i plata. Til slutt rullet jeg trykksværte over platene og trykte bildene på rispapir. På noen av bildene har jeg brukt flere farger med trykksværte ( rød, okergul og svart)
Dette bildet er en annen oppgave vi lagde i løpet av skoleåret (10.vt kunst og håndverk, 2002) Bakgrunnen er laget med silkemaling. Treet er et trykk jeg lagde, der vi brukte en slags "fototrykk"-teknikk som vi overførte på stoff. ( se her: KOKALAI har brukt den samme teknikken her! ) Deretter har jeg brodert høstblader og gress med nål og tråd på silkestoffet. Den hvite rammen er skåret ut av et papir jeg lagde da vi lagde papir på en tidligere oppgave. Det er lagt inn litt ull og noen frø i papiret slik at det ble en livat overflate. Tilslutt er alt limt fast på svart kartong som omslutter det hele.
-Tenk om jeg hadde hatt muligheten til å ta et år på skolen der igjen....sukk!!!..... aldri en kjedelig skoledag, -nye og spennende utfordringer hele tiden!!!
Jeg har bestemt meg for å prøve å få noen av bildene opp på veggen i den nye kjellerstua etterhvert. De minner meg om at"jeg kan hvis jeg bare vil" :) Jeg har forresten alt trykkeutstyret liggende her et sted, så hvis det skulle bli en laaang sypause her en gang, så ser jeg ikke bort ifra at jeg tar det frem igjen en dag!:)

1 kommentarer:

elin sa...

wav!!!!dette er virkelig bra cathrine!!!!!!!!!!du mååååååå ta dette opp igjen og begynne å selge litt!!!!!!!!!!jeg kjøper gjerne!!!!!!!!!!!det 2 helt til venstre var spes etter min smak!!!!!!gøy at du leggerv ut noe gammelt håndverk også!!!!!!!!!