Rispute i nytt design:)

søndag, mai 03, 2009 Edit This 4 Comments »
Risputa mi har fått nytt design! Og denne ble superbra!!! Varmer godt både i nakken og nedover i skuldrene, og den sitter veldig godt på kroppen. Deilig å slenge på seg når en er sliten om kvelden, men den sitter også fint på plass selv om en må reise seg å gjøre noe annet et øyeblikk:) Husbonden ble også godt fornøyd! Desverre blir den ikke værende så lenge her i hus. Mamma skal få den i bursdagsgave i dag, så jeg må nok belage meg på å lage flere. Jeg har fått mange forespørsler om å lage disse på bestilling, så hadde jeg hatt mye tid m.m... så kunne jeg blitt "rik" på risputer tror jeg:)... men den gang ei! :)
Denne gangen har jeg laget ytterfòret om til et trekk slik at en kan ta det av og vaske det om nødvendig. Litt knotete å finne den riktige løsningen når jeg skulle sy dette, men fant ut av det til slutt, og da burde det være en lek til neste gang:) Innerputa er også lagd på en enklere måte enne sist, og jeg klarte meg gjennom hele prosessen uten å brekke ei eneste nål:) Hurra for det!!
Ha en skjønn søndag!!

4 kommentarer:

SiriR sa...

Åh, den så deilig ut.
Og tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min!
Håper også jenta di har det bra:)

GRASRODA sa...

Ja, det går greit med henne:)
Den risputa er fantastisk god!! Du burde prøve deg på noe slikt:)
Den er fylt med grøtris i innerputa. Du bør lage endel kanaler i den slik at ikke risen blir liggende på en plass når du bruker den. Jeg kan vise det senere i bloggen neste gang jeg lager en pute!
God helg!

Kjell Arild Pedersen sa...

Hei. Går det an å få kjøpt den risputa? Den så fantastisk deilig ut? Har du eventuelt noe mønster man kan bruke for å sy den selv? Mvh
Kjell Arild Pedersen

GRASRODA sa...

Hei Kjell Arild.
Jeg har ikke solgt disse putene til noen... Har bare lagd et par stk.foreløpig,...
Mønsteret har jeg tegnet selv. Men det er ikke så vanskelig å lage. Du kan ta utgangspunkt i en rektangulær form, og om ønskelig lage et innsnitt som jeg har gjort slik at den ligger godt rundt skuldrene.
Sy ei innerpute først, som du deler opp i flere parallelle kanaler.( Dette gjøres for å unngå at all risen blir liggende på en plass) Fyll kanalene ca. 3/4 fulle med grøtris, og sy igjen. Så lager du et ytterfòr til å ha utenpå innerputa. Jeg har lagd den slik at det er mulig å ta av fòret. Det er ikke nødvendig, bare en praktisk detalj.
Risputa kan varmes i mikroovnen og kan brukes om igjen flere ganger:)Jeg har varmet min i ca. ett minutt på full effekt. Men det kommer litt ann på hvor stor puta er. Lurt å beg.med et halvt minutt først, så kjenner du etter om det er nødvendig med mer.
Håper du skjønte noe av dettet:) Lykke til!
Hilsen Cathrine