På jakt etter forklekjoler!

tirsdag, desember 02, 2008 Edit This 0 Comments »
I Alt om Håndarbeide nr 2 1980 var det et mønster på en fin liten forklekjole!
Litt vanskelig å se hva som står her med den lille skriften, men målene er: Str.70-75 ( ca. 9 mnd- 1 år ) stoffbruk: 50 cm bomullstoff i minst 70 cm. bredde, 2,75 m skråband, og to knapper. Jeg har prøvd å forstørre mønsteret på kopimaskin, så får vi se om det vil fungere i praksis:)


Her er også en forklekjole med mønster og enkel veiledning som ohelene. har lagt ut på sin blogg ( www.ohelene.net/blog/ ) Den likner den over her, men hun har droppet knappene.

"Eg syr framstykke og bakstykke saman rette mot rette (eller to forstykker til vendbar kjole) som på tegninga under. Dei raude stykkene (ved A-D +E) markerer stykker som ikkje skal sys saman. Opninga ved E er vrengeopning medan A-D er der vi skal sy selane saman."

"Når du har sydd stykkene saman rett mot rett (med unntak av fargelagde bitar OG endane på selane) vrenger du kjolen gjennom opninga ved E."

"Sy så selen ved A saman med C og B saman med D som på bildet"

"Brett ut begge seleendane og nåle fast seleende A mot C. Vreng og press ned saumen og brett inn saumrommet i opningen som er danna."

"Stryk ut saumane. Sy ei stiking rundt heile kjolen. Du vil oppdage at denne stikinga kan sys i ein samanhengande saum - litt fasinerande i grunn (eg er ei enkelt sjel som lett lar meg fasinere). Klipp av trådendane ved endt runde og kjolen er ferdig - heilt ferdig. Ingen siste finish som manglar."

Her er også et eksempel fra Ottobredesign (vinter nr.4, 2004)

http://www.ottobredesign.com/lehdet_js/2004_4/index.html?se

Jeg har tenkt å bestille dette bladet. Mønsteret følger med, og det er jo alltid et stort pluss! Gleder meg til jeg får tid og anledning til å ta fatt på syingen igjen;) Snekkeren er i full gang med å få kjlleretasjen i stand igjen, så kanskje er vi i havn til jul!!! Håper ihvertfall det... Jeg har sagt til husbonden at jeg ønsker meg et sykurs til jul, så da jeg er klar for å sette meg på sy-skolebenken over nyttår tenker jeg!

Enda et alternativ fant jeg her hos mojo design. Jeg liker også denne modellen av en forklekjole veldig godt. ( http://mojodesign.wordpress.com ) Der finner en også mye annet snadder, blant annet mange fine fliskjoler, også til voksne!

0 kommentarer: